Reisverslag Costa Rica

Van Jeroen ontvingen wij onderstaand reisverslag over zijn reis met Fox naar Costa Rica. Leuk en bedankt dat je dit wilt delen! Mocht jij ook een reisverslag willen delen, neem dan contact met ons op.

Reisverslag Costa Rica: een unieke rondreis

Latijns-Amerika heeft mij altijd getrokken. De oude cultuur, de archeologische vondsten, de prachtige kusten.. Ik wilde het een keer zien, het leven meemaken. Nadat ik op onderzoek uitging, viel mijn keuze op Costa Rica. Dit land ligt in Centraal-Amerika. De meeste mensen kennen het land wellicht alleen van het afgelopen WK toen Nederland Costa Rica na penalty’s wist te verslaan in de kwartfinale. Costa Rica betekent in het Spaans (vrij vertaald) rijke kust. Dat kan ik beamen! Aan de ene kant ligt de Caribische Zee en aan de andere kant de Grote Oceaan.

Omdat ik single ben, besloot ik aan een groepreis Costa Rica (Fox) met bijbehorende excursies deel te nemen. Aan de ene kant om de kosten te drukken en aan de andere kant om met andere mensen in contact te komen. Alleen is immers ook maar zo alleen. Een gids in je eentje betalen is natuurlijk ook vrij duur. Na, wederom, veel onderzoek viel mijn oog op een 17-daagse rondreis Costa Rica. Beginpunt was Amsterdam en de eerste halte Houston. Na een overstap vlogen we door naar San José. Zo’n 18 uur na vertrek van Amsterdam zette ik voet in Costa Rica!P1030224 kopie

Dag 1:

Het fijne van de rondreis vond ik dat alles al tot in de puntjes geregeld was. De mooiste plekken (en dan niet per sé de meest toeristische) waren uitgezocht en er stonden ons geen nare verrassingen te wachten. Na een hotelovernachting gingen we 14 man sterk naar La Fortuna. Na een prachtige busreis kwamen we aan bij de Arenal vulkaan. Aan de voet van de vulkaan overnachtten we ook. Prachtig! Er werd ons verteld dat we niet bang hoefden te zijn voor een vulkaanuitbarsting met lava. Enkel gasuitbarstingen kunnen voorkomen. Toch een geruststellende gedachte.

Dag 2-3:

Op dag drie konden we zelf kiezen wat we wilden doen. Je kon bij het zwembad blijven en genieten van het goede weer, een wandeling maken of een boottocht maken door Cano Negro. Ik koos voor het laatste. Daar had ik geen spijt van, want naast watervallen zag ik ook apen, ijsvogels en kaaimannen.

Reisverslag costa-rica

Dag 4-5:

Na twee fijne dagen vertrokken we naar Rincon de la Vieja. In deze twee dagen verbleven we in berglodges en heb ik de jingle verkend met een canopy tour. Dat betekent dat je aan een kabelbaan hangt en op deze manier over de jungle heen vliegt. Erg gaaf! In de avond aten we in de open lucht en vergaapten we ons aan de sterren.

Dag 6-7:

We vervolgden onze rondreis en gingen naar Playa Carrillo. Dit is een strandplaats waar ik het mooiste strand ooit heb gezien. Het heeft een prachtige baai met spectaculair uitzicht op bergen. De eerste dag heb ik dan ook heerlijk gezwommen en ben ik naar het nationale park Ostional gegaan. Hier zag ik zeeschildpadden van zeer groot formaat. Nooit geweten dat schildpadden zo immens zijn. Na twee fijne dagen was het helaas tijd om te vertrekken.

Dag 8-9:

Liefst was ik gebleven in Playa Carrillo, maar toen ik Palo Verde aankwam verdween dat gevoel meteen. We verbleven in een authentieke haciënda. Mensen die in Spanje geweest zijn, zullen weten wat het is. Ook hier verbleven we twee dagen en genoten we dan de natuur, het zwembad en een boottocht over een rivier. Er leven daar krokodillen, maar ik heb ze helaas niet gezien.

Dag 10-11:

We gaan richting de kust, naar het Manuel Antonio nationale park. P1030537Hier vind je een jungle, maar ook parelwitte stranden. Hier waren zoveel excursies mogelijk dat je keuzes moest maken. Zelf koos ik voor de jungle waar ik slingerapen heb gezien, leguanen, luiaards en vele vogels.

Dag 12:

Dag 12 stond in het teken van de busreis door Costa Rica. Via San José gaan we naar Puerto Viejo de Sarap iqui. De busreis is geen straf, want de natuur is waanzinnig. We gaan naar de laagvlaktes. Eenmaal aangekomen in het hotel genieten we van een heerlijk avondmaal en een paar cocktails.

Dag 13:

We gaan naar het mooiste natuurreservaat (volgens de gids) van Costa Rica. Het Tortuguero. Je moet hier met de boot komen en verblijven hier ook. De excursies in het natuurreservaat zijn de hoogtepunten van de reis.

Dag 14:

In de ochtend gaan we op een vogelexcursie met de boot. Zelf ben ik geen vogelkenner, maar de vogels die ik hier zag waren wel erg bijzonder. Je zag ze in alle kleuren van de regenboog.

Dag 15:

Via Tortuguero gaan we terug naar San José. De busreis was prachtig. We reden door de jungle en zagen rivieren en de een hoop vegetatie.

Dag 16:
Het is tijd om naar de luchthaven te gaan na een prachtige reis.

Dag 17:
We zijn weer op Amsterdam. Wat een reis!